האתר הכי טוב באינטרנט לפוסטרים של סרטים הוא IMPAwards. הוא מתעדכן כמעט כל יום בפוסטרים חדשים, מאונדקס היטב ומציע אותם ברזולוציה לא רעה. אולי הסיבה שהוא לא מפורסם יותר הוא השם שלו, שקשה להבין מה הקשר שלו לפוסטרים – במקום פשוט movieposters.com או משהו כזה. למעשה השם הוא קיצור של Internet Movie Poster Awards, ועדיין לא יהיה ברור לגולש המצוי מה עניין ה"פרסים" לכאן.
אז כן, דווקא יש באתר הזה פרסים, בערך: פעם בשנה הם מחלקים פרסים על פי טעם אישי לפוסטרים של השנה, בכמה קטגוריות – הפוסטר הטוב ביותר, הגרוע ביותר, המפחיד ביותר, המצחיק ביותר וכו'. זוהי רשימת הקטגוריות והזוכים של 2010, ובין אם אתם מסכימים עם הבחירה או לא, שווה להעיף מבט – יש שם דברים מאוד יפים.
הזוכה השנה, לפי בחירת ה-IMP, בתואר הפוסטר הטוב ביותר הוא "מחילת הארנב":
מעניין שברשימת המועמדים הפוסטר הזה מתואר כ"מספר את הסיפור של מסעה הרגשי של אישה מייאוש עד שמחה", בעוד שכשאני ראיתי את הפוסטר בפעם הראשונה היה ברור לי שהכיוון הוא הפוך, משמחה לייאוש. אולי זה רק משום שבתור דובר עברית אני רגיל "לקרוא" מימין לשמאל?
(התמונה למעלה לקוחה מאחד הפוסטרים של "קבור", המועמדים לשלל פרסים).
כנראה שלא היו פוסטרים טובים השנה
כי אף אחד מהם לא עבר את מבחן ה"וואי! איך הייתי תולה את זה בחדר שלי אם הייתי בן 17 שוב"!
אולי קיקאס ופילגרים, אבל ממש רק אולי
ומה עם הזוכה של השנה שעברה?
http://impawards.com/2009/winner_best.html
התחלה
מה עם התחלה? יש לסרט הזה פוסטרים אדירים.ר
אני לגמרי מתכננת לתלות את הטיזר של ה"פ.
אני זוכרת שכשהוא רק יצא לא יכולסתי להפסיק להסתכל עליו לכמה דקות טובות, ואני בכלל לא אוהבת את הסרטים, אלא את הספרים.
הוא פשוט כל כך מרשים.
מה עם אלה?
http://www.slashfilm.com/international-black-swan-posters/
ניצחת.
Most Inappropriate Nose Placement Award
Goes to this international poster of The Karate Kid for obvious reasons
http://impawards.com/2010/karate_kid_ver3.html
גם אני חשבתי שהוא משמחה לייאוש.
לאו דווקא בגלל הקריאה מימין לשמאל, אלא בגלל שהשמחה במרכז הפוסטר, ושניהם הופכים מיואשים לצדדים.
עניין ה"קריאה" מימין לשמאל הוא נכון
גם כשמדובר על מדיום ויזואלי לחלוטין, עדיין נסדר את הרצף לפי מה שהורגלנו אליו.
יש ניסוי נחמד שבו אנשים צריכים לתאם תשובות בלי לתקשר אחד עם השני:
http://www.agsm.edu.au/bobm/teaching/ThS/exDpr-3.pdf
בשאלה הראשונה צריך לבחור תא אחד מתוך טבלה – ואנשים נוטים לבחור את התא העליון בצד ימין או שמאל בהתאם לכיוון הקריאה של השפה שלהם.
(ממליץ אגב לעשות את השאלות עם קבוצה של כמה אנשים, מקבלים תוצאות נחמדות).
גם אצלי התחושה שהתקבלה מהכרזה הייתה שזה לא סיפור שנגמר בטוב, מעניין אם ינסו לשנות אותה בהתאם לארץ שבה משווקים את הסרט, או שלא משקיעים עד כדי כך מחשבה.
זה לא רק קשור לכיוון הקריאה..
הדמויות בצילום פונות לצד שמאל, אז לנו קוראי העברית זה עוד יותר מסדר את רצף הצפייה בתמונות. אני בטוח שישנם גם קוראי אנגלית ש"קראו" את הפוסטר משמחה לייאוש. מעניין שהם לא צילמו את הדמויות אחרת או מהצד השני ע"מ שהזרימה תהיה בכיוון הקריאה באנגלית. להפוך את התמונה סתם בשיטת מראה אי אפשר, בגלל שיש ידיים ומאפיינים א-סימטריים נוספים.
אבל מישהו ראה את הסרט
בשביל להגיד אם הסיפור נע מייאוש לשמחה או להפך?
אולי האתר טעה והסיפור באמת- כפי שזה נראה ע"פ הפוסטר- קודם שמח ואח"כ נהפך לעצוב?
נ.ב. דורון היקר- אם אתה (וכולם) מצליחים לראות את ההודעה הזאת פה, זה אומר שהבעיה תוקנה… תודה רבה לך! (פשוט ניסיתי להתחבר בכרום)
כרום זה אחלה.
לפי הטריילר של "מחילת הארנב", נראה יותר כאילו הוא נע מייאוש לייאוש ואחר כך עוד קצת ייאוש.
טוב, זה ניקול קידמן, לא?
ותתפלא- חזרתי אח"כ לאקספלורר- והכל התעדכן גם שם!
כנראה סתם האיש הקטן שבתוך המחשב התעצבן עלי…
אבל אני אשתדל להתמיד בכרום, ע"פ המלצתך.
ושוב תודה!
זה קורה לעתים קרובות, משום מה
הרבה פעמים גירסאות ישראליות של פוסטרים הן תמונת ראי של הגירסאות המקוריות. אני באמת לא מבין למה; ברוב המקרים אין שום "סיפור" בפוסטר ואין חשיבות נראית לעין לכיוון שבו הוא מוצג.
לדוגמה, אחד המועמדים לפרס השנה הוא אחד הפוסטרים של "ברבור שחור". זה הפוסטר המקורי:
http://www.impawards.com/2010/black_swan_ver7.html
וזה הפוסטר הישראלי:
http://movies.walla.co.il/ts.cgi?w=///907096/5/@@/media
למה הפכו את התמונה? אני לא טוען שהיא נראית פחות טוב (או יותר טוב) ככה, אני פשוט לא מבין את הרציונל.
יכול להיות שזה קשור לפונטים?
אני לא מספיק מבין בכדי לדעת עד כמה זה משמעותי, אבל מן הסתם, המפיצים בארץ משתמשים בפוסטרים שנוצרו בחו"ל. יכול להיות שכשמוסיפים כיתוב בעברית, הוא יוצא משמאל לימין וצריך להפוך את התמונה הסופית כדי שיתאים לרצף הקריאה העברי?
ליתר דיוק - הטקסט יוצא מיושר לשמאל
(ל"ת)
התמונה נפרדת מהטקסט
תראה את הפוסטר של "ברבור שחור" – בפוסטר העברי החליפו את הציטוט במספר המועמדויות לגלובוס, אבל גם את זה אפשר היה למקם בצד ימין בדיוק כמו בצד שמאל. הטקסט הגדול יותר של "השחקנית הטובה ביותר: נטלי פורטמן" מיושר דווקא לשמאל (ואני לא חושב שזה משנה או מפריע).
הם עושים את זה כי
זה משפר את הזרימה של כל הפוסטר, בדיוק כמו שאמרתם, אנו רגילים לראות מימין לשמאל וגם אם זה לא משפיע ישירות על תוכן התמונה כמו ב"ברבור שחור" זה כן גורם לפוסטר לזרום לנו טוב יותר בעיניים ובעיקר בתודעה. לכן הפתיעה אותי הבחירה של הסדר בפוסטר של Rabbit Hole.
למעשה הם לא ממש בחרו בסדר...
התבוננו שוב.
הפוסטר מראה שתי דמויות עצובות משתי הצדדים, שבמרכז נמצאות יחדיו והן שמחות יותר.
אין כיוון מוגדר, כי הכיוון הוא משני הצדדים אל המרכז. פשוט בצד שמאל יש בחורה, אז כנראה שקוראי האתר מסתכלים עליה יותר.
ואם תקראו את התיאור של הפוסטר המנצח כאן:
http://impawards.com/2010/winner_best.html
תראו שלמעשה:
"One can read the order of emotions either way. Do they begin in happiness and end in despair or is it the other way around? Guess you need to watch the movie to find out."
מסתכלים על הבחורה יותר
כי היא תופסת שטח גדול יותר. ניקול קידמן קיבלה בערך שני שליש מהפוסטר, ארון אקהארט רק שליש. כנראה פשוט כי היא כוכבת גדולה יותר.
כבר אמרו פה
הפנים של שתי הדמויות (גם של הגבר המיואש) מופנות לצד שמאל, העין שלנו נמשכת בכל פעם בעקבות המבט וכיוון הראש, משמאל לימין. קריאה הפוכה יוצרת לנו מבוכה מסויימת כי התמונות לא מצליחות להתחבר לנו בראש לכדי תנועה אחת (אצל הגבר מעט יותר, ועדיין).
אפילו הקומפוזיציה שיוצרת מאין משולש לא סימטרי נוחה יותר לקריאה משמאל לימין. קשה לי להאמין שכל זה נעשה בלי כוונה.
רעיון ל"למה הם עושים את זה"...
במקרה של 'ברבור שחור' באמת אין איזה הבדל משמעותי בין התמונה לתמונת ראי, אבל אם הכיתוב בפוסטר המקורי היה רק בצד השמאלי (לדוגמה על הכתף של נטלי פורמן), לא הייתה אפשרות למקם את התחלת הטקסט העברי מבלי לפגוע ברעיון של הפוסטר (כאמור במקרה הזה זה לא קרה, אבל אולי הם נוהגים ככה מתוך עקרון).
אני לא מאמינה שסקוט פילגרים
לא זכה ב-tag line הטוב ביותר… איך אפשר להתעלות על – "an epic of epic epicness"???
זה לא בדיוק מה שכתבו באתר.
הם לא אמרו שהפוסטר של Rabbit Hole מציג את מסעה הרגשי של אשה מייאוש עד שמחה. לדעתי, אם הפוסטר היה עושה את זה, הוא היה פחות טוב ממה שהוא. מה שהפוסטר עושה זה להציג את שתי הדמויות מאושרות במרכז, ואת התהליך שבו הן הופכות למיואשות ומדוכאות. כל היופי בפוסטר שהצופה לא יודע באיזה כיוון ינוע הסרט, והוא יכול לנוע גם בשניהם.
סליחה שאני נטפל לפרטים שוליים, אבל אי הידיעה של מי שמסתכל על הפוסטר מה כיוון הזרימה של הסיפור, עושה אותו כל כך טוב.
ברשימת המועמדים כתוב:
This design gets more interesting the longer you look at it as it seems to tell the story of this woman's emotional journey as she goes from despair, to sadness, to reflection, and eventually to happiness.
בהכרזה על הזוכה כתוב משהו שונה לגמרי.
סליחה, לא ראיתי את זה.
מה שכתוב בהכרזה על הזוכה יותר מדויק בכל מקרה.
IMPAWARDS
זה לא בשאיפה להישמע כמו IMDB?
דווקא מכל המועמדים,
הכי פחות אהבתי את הפוסטר של "מחילת הארנב", יש בו משהו… טיפה נדוש.
"127 שעות" לוקח אותו בהליכה.
הפוסטרים של המועמדים לסרט הכי טוב - בלגו
http://www.nextmovie.com/blog/2011-best-picture-nominees-lego-form/
הפוסטר של ההתחלה נורא נחמד
(ל"ת)
מריה שניידר נפטרה.
[הכנס בדיחה על חמאה כאן]
מוזר שאתר שעוסק בעיצוב
נראה ובנוי כל כך רע. ניסיתי לקרוא מה הם כותבים אבל כבר בשורה השניה החלטתי שאין לי חשק ללקות במגרנה.
מסתמן הזוכה של 2011:
מאוד... פרצופי אקמן מצידם.
(פרצופי אקמן – סט תמונות של הבעות פנים מוגזמות-עד-גרוטסקיות שצולמו אי אז מזמן ועדיין משמשות במחקר הפסיכולוגיה. אפשר לראות כמה מפרצופי אקמן כאן: http://neurocritic.blogspot.com/2008/12/scan-scandal-hits-social-neuroscience.html )
הזוכים של 2011
http://impawards.com/2011/index.html
הבחירה בקטגוריה הראשית קצת אפורה וסתמית הייתי אומר.
שאר הרביעיה?
הפוסטר של "עץ החיים" היה אחד הטובים שראיתי השנה.
"נערה עם קעקוע דרקון"? באמת? נראה שהפרובוקציה עשתה את שלה.
זה של "The Devil's Double" תמוה ובעיקר מזכיר את העטיפה המזעזעת של "Watch the Throne ". יש מצב שגם מאחורי העטיפה המחרידה פה מסתתר אוצר?
"משחקי שלטון" לגמרי ראוי לחמישיה ולטעמי היה המעולה ביותר שראיתי במהלך השנה, ולפי הנימוקים נראה שהם פספסו את הגדולה של הפוסטר בהקשר של עלילת הסרט.