איך להגיע להוליווד בלי לצאת מתל אביב

אהוד לבסקי, תסריטאי ישראלי, מסביר איך להשתלב בתעשייה ההוליוודית בתוך תשע שנים של עבודה קשה בלבד

לאהוד לבסקי יש חדשות רעות לכל מי שצפה ב"השחקן" ופינטז לקבוע פגישה עם מפיק ולשבות ‏את ליבו עם פיץ' של חמש דקות לסרט שובר קופות: זה כבר לא עובד ככה. ‏

‏"אף אחד לא קונה פיצ'ים יותר. היתה תקופה, בשנות התשעים, כשג'ו אסטרהאז מכר רעיונות ‏כתובים על מפית, אבל זה מת בשנים האחרונות. מספר האנשים שיכולים ‏לבוא עם פיץ' ולצאת עם ‏דיל נורא קטנה. עכשיו האולפן מתעניין לא רק ברעיון אלא בשאלה אם אתה יכול ‏לבצע את הרעיון".‏

לבסקי, מעצב משחקי מחשב במקצועו, יודע על מה הוא מדבר: בגיל 37, בלי לעזוב את הארץ או ‏את המשרה הקבועה שלו, הוא הצליח להתברג בתעשייה ההוליוודית ולנהל מגעים עם סוכנים ‏ומפיקים בנוגע לתסריטים שכתב. התסריט החדש, שלו, "‏Parasite‏" הגיע לגמר תחרות מלגת ‏ניקול (‏Nicholl‏) – תחרות התסריטים הנחשבת ביותר בהוליווד, הנערכת על ידי האקדמיה ‏האמריקאית לקולנוע – הגוף המחלק את האוסקר.‏

אז איך זה עובד? אתה שולח תסריט לאולפן ומחכה לתשובה?‏

‏"לא, אין שום טעם לפנות לאולפנים. היום יש כזאת פרנויה מתביעות על גניבת זכויות יוצרים ‏שהאולפנים אפילו לא יקראו את התסריט שלך. לאולפן צריך להגיע דרך חברת הפקה, וכדי להגיע ‏לחברת הפקה צריך סוכן. העניין הוא שהיום גם הסוכנים לא קוראים תסריטים מתסריטאים ‏מתחילים, כך שבעצם המערכת נסגרה כמעט הרמטית לאנשים מבחוץ".‏

אז איך בכל זאת נכנסים פנימה?‏

‏"יש שתי דרכים: האחת היא להיות שם, בלוס אנג'לס, בתוך התעשייה, להכיר אנשים ולמצוא דרך ‏להשתחל פנימה – להתחיל בתור אסיסטנט של מישהו, למשל. הדרך השניה היא תחרויות ‏התסריטים, שהפכו למין תעשייה בפני עצמה. יש חמש תחרויות שנתיות רציניות, ואם אתה זוכה ‏באחת מהן, או אפילו מגיע להיות פיינליסט, מערכת היחסים פתאום מתהפכת: הסוכנים וחברות ‏ההפקה מתחילים לרדוף אחריך. התחרות של מלגת ניקול היא הנחשבת ביותר, כיוון שיש לה את ‏הגב של האקדמיה. זאת התחרות שכל העיר מסתכלת עליה, והמון קריירות של תסריטאים ‏התחילו דרכה. השנה הוגשו אליה 6,700 תסריטים".‏

תסריט אחד בשנה

כמו רוב מה שנראה כהצלחה בן לילה, ההישג של לבסקי הוא למעשה פרי של שנות עבודה קשה. ‏לפני תשע שנים הוא החליט שהוא כותב תסריטים, ולא סתם תסריטים – אלא תסריטים להוליווד. ‏הוא לקח חופשה של חצי שנה, שאותה בילה בקריאת כל ספר שהצליח למצוא על כתיבת ‏תסריטים, ניתח סרטים, וכתיבת התסריט הראשון שלו. ‏

‏"כתבתי תסריט אחד בכל שנה, ושלחתי אותם לתחרויות. במשך חמש שנים כתבתי, שלחתי ולא ‏הגעתי לשום מקום. בשנה השישית, תסריט שכתבתי הגיע למקום השלישי באחת התחרויות ‏הגדולות – ופתאום חברות הפקה התחילו להתעניין. זאת היתה קומדיה רומנטית על כוכבת ‏סטייל בריטני ספירס שמתאהבת בבחור מעיירה קטנה, אבל בדיוק אז יצאו כמה סרטים עם עלילה ‏דומה, ולכן הם איבדו עניין. אבל בשלב הזה העסק נהיה מעניין: אתה מתחיל להכיר אנשים, לקבל ‏פידבקים והערות לתסריטים, בקשות מאנשים שקראו את התקציר ומעוניינים לקרוא את התסריט ‏המלא. אתה מתחיל להבין איך המערכת באמת עובדת".‏

התסריט "‏Parasite‏" כבר זכה לתשומת לב בעבר: שודכו לו כבר מפיק ובמאי מיועד – שנטש בסופו ‏של דבר לטובת פרוייקט אישי. הכללת התסריט בין עשרת המועמדים הסופיים בתחרות ניקול – ‏על אף שלא נכלל בין הזוכים בה – הקפיצה את המודעות אליו מחדש. ‏"שלוש דקות אחרי שפורסמה ‏ההודעה על הפיינליסטים קיבלתי טלפון מסוכן – '‏אני קורא את התסריט ‏עכשיו, אל תחתום עם אף ‏אחד לפני שאתה ‏מדבר איתי!'. יש תחרות עצומה בניסיון להשיג את התסריטים הרבה חמים. ‏פתאום מלא טלפונים, מיילים, סוכנים, חברות הפקה".‏

תשעת המועמדים הסופיים האחרים בתחרות הם אמריקאים. למעשה, מבין כל המועמדים ‏לכל ‏ההיסטוריה של התחרות, לבסקי – שמעולם לא חי בארצות הברית – הוא השני בלבד שמגיע ‏ממדינה ‏שאינה דוברת אנגלית.‏

למכור קרח לאמריקאים

לא קשה לכתוב תסריטים המיועדים לקהל האמריקאי בלי להכיר את התרבות מבפנים?

‏"היה מפיק בארץ שאמר לי שאני כמו קרל מאי, כותב המערבונים, שבעצם מעולם לא ביקר ‏בארצות ‏הברית. יש בזה משהו מעגלי: כשאתה ממלא את עצמך בתרבות אמריקאית דרך סרטים ‏וטלויזיה, ‏כשאתה כותב לסרטים, זה עובד. אף אחד לא באמת מדבר אנגלית אמריקאית כמו ‏שסורקין או ‏טרנטינו כותבים אותה, אבל השפה של הסרטים היא ‏שונה. בזה אני שולט".‏ ‏

למרות הכבוד שבמועמדות – שכוללת גם הטסה ללוס אנג'לס והשתתפות בסמינר כתיבה של ‏האקדמיה – יש עוד מרחק גדול מכאן ועד להשגת המטרה האמיתית: לראות את התסריט הופך ‏לסרט המוקרן על מסך גדול. "גם כשאתה מוכר תסריט, זה לא מבטיח שהוא יגיע למסך. זאת ‏האמת ‏הגדולה של הוליווד. יש ‏תסריטים שנמכרו ב-2-3 מיליון דולר, ופשוט לא עשו אותם. כמעט ‏לכל תסריטאי גדול שאתה ‏מכיר ‏יש סטוק של דברים שלא נעשו, ויש בזה משהו שובר לב. ‏יש ‏אנשים שיושבים, עובדים, ‏ומתפרנסים מכתיבה במשך עשר שנים, ושום דבר שלהם לא הוסרט ‏עדיין. הוליווד מייצרת רק 150 סרטים בשנה, ויש מאות אלפי תסריטים. אתה מתחרה לא רק ‏בתסריטאים מתחילים אלא גם מול צ'רלי קאופמן וארון סורקין וכל אלה".‏

יש לך פרוייקט-חלומות?‏

‏"אחד התסריטים הקודמים שכתבתי הוא סרט פשע על פושעים מזדקנים, בני שבעים ‏פלוס, ‏שחוזרים לשוד אחרון. כתבתי את זה בשביל הדור הזה של השחקנים שהייתי מת לעבוד ‏איתם: ‏קלינט איסטווד, טומי לי ג'ונס… המטרה היא שייצא לך לעבוד עם מי שאתה מעריץ. החלום ‏זה לעבוד עם קלינט איסטווד. ‏לך תדע אם זה יקרה אי פעם, אבל צריך לחלום".‏


(פורסם במקור במוסף "ז'ורנל" של מעריב)