במקור: Becoming Jane
במאי: ג'וליאן ג'רולד
תסריט: קוין הוד, שרה וויליאמס
שחקנים: אן הת'אוויי, ג'יימס מקאבוי, ג'ולי וולטרס, ג'יימס קרומוול, מגי סמית
ג'יין אוסטן נחשבת לאחת הסופרות האנגליות הבולטות של המאה ה-19 ובכלל – ואין זה עניין של מה בכך. אוסטן כתבה בתקופה שבה לא נחשב "ראוי" לאישה לכתוב, ובטח שלא להתפרנס מזה. היא חיברה שישה רומנים (ביניהם "על תבונה ורגישות", "גאווה ודעה קדומה", ו"אמה"), שהשפיעו על דורות של כותבות, ובתקופה מאוחרת יותר גם הוסרטו ועובדו לסדרות טלוויזיה. ככל בחורה עם נפש רומנטית, גם אני נהניתי לקרוא את "גאווה ודעה קדומה", לצפות בלופ בסדרה של ה-BBC שהוקרנה בערוץ 23 (ולעד קיבעה בתודעתי את קולין פירת' כמר דארסי), ולהתעצבן מכל מיני עיבודים חדשים לספר. לכן כששמעתי לראשונה על הסרט 'להיות ג'יין', ידעתי שאלך לראות אותו.
בפתיחת הסרט אנחנו, יחד עם המשפחה והידידים, מקשיבים לנאום הברכה של ג'יין לאחותה, שמתארסת לאהוב ליבה. רשימת האיחולים של ג'יין שנונה, מעמיקה, מצחיקה, אך בעיקר ארוכה. לא פלא, אם כן, שאחד האורחים, טום לפרוי, מגיב כמו כל בחור שנגרר לסרט בנות, ונרדם. ג'יין כועסת: היא יודעת שהיא מוכשרת, ולכן לא ברור לה איך הבחור הזה, שעוד הגיע באיחור, מעז להירדם באמצע ההקראה שלה – כמה מרגיז וגס רוח יכול בחור להיות? כבר אז הרגשתי הקלה: סוף סוף ג'יין פגשה מישהו שחצן כמעט כמוה.
ג'יין, ימשיך הסרט ויבהיר לנו, היא בחורה מיוחדת: היא כותבת, היא מבריקה, היא יודעת לשחק קריקט (והרי רק בנים יודעים לשחק קריקט!), והיא לא תהסס לומר את דעתה האמיתית עליך. בחורים רבים מעונינים בה. כזה הוא למשל וויזלי, שיש לו דודה עשירה וצפוי להכנסה גבוהה בעתיד. אך אבוי, הבחור בקושי מוציא מילה מהפה, ולא ידע לאחוז במחבט קריקט גם אם חייו יהיו תלויים בזה. מנגד נמצא ג'ון וורן, כומר מתלמד, שאמנם יכול להוציא מילה מפיו, אבל רק בגמגום, ולא נתחיל לדבר על כישורי הקריקט שלו. זה לא שג'יין ביקורתית מדי; היא פשוט לא נמצאת בחברת אנשים ברמתה. בכלל, ג'יין מתעניינת יותר בכתיבה מאשר בגברים ובהכנסתם השנתית. או לפחות, עד שהיא רואה את מר טום לפרוי בלי חולצה.
כיוון שלא הרבה ידוע על חייה של ג'יין אוסטן (אחרי מותה, אחותה שרפה את רוב מכתביה), התסריט מתבסס על הדמויות ברומנים של ג'יין אוסטן: האחות טובת הלב, האב האוהב, האם החומרנית, הדודה העשירה וקרת הלב, הכומר האידיוט וכמובן, מר דארסי. הסרט מתמקד בפרשיה של ג'יין אוסטן עם טום לפרוי, צעיר אירי שהקסים אותה וכנראה היווה את ההשראה למר דארסי מ'גאווה ודעה קדומה': כמו הדמות ההיא, מר לפרוי נאה, חכם, ובעל כישרון יוצא דופן לעשות רושם ראשון רע. הבעיה היא, שמר לפרוי, בניגוד למר דארסי, עני ותלוי בחסדיו של דודו השופט לנגלויס. ולשמע העונשים שמטיל דודו השופט, אין ספק שחסדים זה לא משהו שבא לו בקלות. נוסף על כל הצרות, נראה שהשופט לנגלויס הוא אחד הגברים הבודדים שלא חושבים שג'יין מקסימה.
בלי כסף, אין שידוך. פעם, לפני שלהתחתן עם כסף הפך להיות בזוי, משהו שכוכבניות שוליים כגון אנה ניקול סמית' ז"ל עושות, להתחתן עם מישהו עשיר היתה הנורמה. נשים וגברים היו מתחתנים כדי להעלות או לפחות לשמר את המעמד הכלכלי שלהם ושל משפחתם. להתחתן עם אדם ממעמד נמוך משלך – זו היתה הבושה האמיתית. ומה עם הרומנטיקה, תשאלו? ובכן, עדיין לא הוכח מדעית שהיה דבר כזה לפני הרומנים של אוסטן. וג'יין, בת לכומר פשוט, היא ענייה, מה שעושה את השידוך הזה לגרוע ממש.
ג'יימס מקאבוי הצעיר מיטיב לגלם את טום לפרוי, צעיר פוחז מבחוץ אך טוב מבפנים. הוא משתלב היטב בצוות המכובד שכולל את ג'יימס קרומוול, ג'ולי וולטרס ומגי סמית. ג'ולי וולטרס מצוינת בתור האם: היא משעשעת, אך גם נוגעת ללב, והעיקר, לא נגררת למשחק מוגזם. מגי סמית מיטיבה לגלם את המכשפה הקרירה, כמו תמיד. וג'יימס קרומוול האמריקאי מוכיח שלא רק אנגלים יכולים לשחק. איך אן האתוואי, בתפקיד ג'יין, משתלבת כאן? קשה לומר. כמו רנה זלווגר לפניה, וגווינית' פאלטרו שעשתה ממבטא אנגלי מזויף קריירה, אן התאווי הגיעה למסקנה המתבקשת שכדי לעלות ברמה צריך לשחק בסרט אנגלי. הבעיה היא שבעוד שחיבבתי את הוריה של ג'יין אוסטן, ריחמתי על וויזלי, ורציתי לברוח ולהתחתן עם טום לפרוי, דמותה של ג'יין אוסטן עצמה עצבנה אותי. היא מצטיירת כצעירה יהירה, מאוהבת בשנינויות של עצמה, ולפעמים אכזרית ביחסה אל אנשים שנראים לה כנחותים ממנה. אן התאווי לא גרמה לי לסמפט את אוסטן, בעוד שאת אליזבת מ'גאווה ודעה קדומה' (גירסת ה-BBC, כמובן), שהתברכה באותן מעלות, הערכתי ואהבתי.
אם מבטא אנגלי – גם מזויף – עושה לכם את זה, אם רומנטיקה היא לא מילה גסה בשבילכם, ואם לא מפריע לכם לראות סרט בדיוני שמבוסס על אדם אמיתי; אם אתם אוהבים את ג'יין אוסטן ואין לכם סלידה בלתי מוסברת מאן התאווי, לכו לראות את הסרט. זה יגרום לכם לכתוב לערוץ 23 מכתבים נרגשים המבקשים, רק עוד פעם אחת: הקרינו את 'גאווה ודעה קדומה', בלופ.
- האתר הרשמי
- אן האת'וויי
- ג'יין אוסטן
- גאווה ודעה קדומה – גירסת ה-BBC
אהבתי.
מזל טוב על הביקורת!
מאוד פואטית!
לא תיכננתי לראות את הסרט, בייחוד בגלל אן הת'אווי שכל סרט עימה שראיתי עד כה היא הצליחה לקלקל את הנאתי השלמה ממנו, אבל עשית לי קצת חשק.
תודה!
הראתי לחבר שלי את הביקורת. תגובתו: פירנה רושמים עם אלף. פ-י-ר-א-נ-ה.
אני אוהבת סרטים אנגלים (ואת ג'יין אוסטן,אם זה לא ברור),אז היה לי ברור שאראה את הסרט. אבל המגמה בשנים האחרונות להשתיל שחקנים אמריקאים בסרטים אנגלים קצת מקלקלת…למה שלא יעשו פשוט עיבוד הוליוודי ע"ע "אהבה בתפריט"?
זה בריטי??
עכשיו בכלל הרסת אותי!
בגלל הבלאדי בריטים האלה אני רוצה להיות שחקנית.
האם ג'יימס מקאבוי הוא הקולין פירת' החדש?
אני לא מתכוון מבחינת הדמויות שהוא מגלם (מגוונות בהרבה מאלה של פירת', מה לעשות), אלא בכך שנדמה כאילו הוא מופיע בכל אדפטציה או סרט בהשראת ספר/מחזה בריטי בזמן האחרון. הוא הופיא לאחרונה ב"האריה, המכשפה וארון הבגדים", "המלך האחרון של סקוטלנד", עכשיו "להיות ג'יין" ובקרוב ב"כפרה". ראיתי אותו גם מרותק לכסא גלגלים ב"בפנים אני רוקד" (תסריט מקורי, דווקא) ולמען האמת, מדובר בשחקן בכלל לא רע.
מזל טוב על ביקורת ראשונה
הביקורת מקסימה. פחות או יותר מהרגע שהכרזת על קולין פירת' כמר דארסי הנצחי קיבלתי כל מה שאמרת בגדר עובדה מדעית.
עד הקריאה פסחתי על "להיות ג'יין" בלי מחשבה נוספת, אבל עכשיו אני רוצה לראות אותו. אוף איתך, איפה אני מוצאת שותף לסרט רומנטי תקופתי בריטי? קל יותר למצוא מתנדב לעקירת שיניים.
אחרי התבוננות מעמיקה בטריילר
הגעתי למסקנה שהיוצרים הסתכלו על "גאווה ודיעה קדומה" החדש, הוציאו את כל הקטעים שאהבתי, החליפו את השחקנים, שינו את השמות ועשו מזה סרט.
או במילים אחרות- החוסר דיוק ההיסטורי זועק לשמים, אן הת'ווי היא ממש לא קיירה נטלי, ואת הסרט הזה אני בוודאי כן אראה, אבל רק כשיצא לדי-וי-די.
בגדול נראה שאתה צודק
אבל מצד שני גם קירה נייטלי היא לא ג'ניפר אילי (השחקנית מהמיני סדרה של הBBC)
הוצאת לי את המילים מהפה
קיירה נייטלי, נו באמת.
גם אם לא הייתי אחת ממעריצי הלופ של חינוכית הייתי מרימה גבה על הבחירה בה לתפקיד.
הסרט החדש לא משתווה לסדרה
השחקנים האחרים עשו לי רע בלב, השחקנים של הסדרה כל כך מתאימים לה.. ובעוד בסרט הם לא מגיעים לרמה.. במיוחד עשה לי רע שאין שם את פירת'וג'ניפר… קיירה נייטלי– נו באמת!
סרט vs. סדרה (?)
אז בשביל לענות בצורה עניינית (ובגלל שהסתקרנתי) השגתי את סדרת הbbc, השקעתי את ששת השעות, ואלו מסקנותי (ולא תאהבו אותן):
הסרט הרבה יותר טוב מהסדרה. נכון אחרי 6 שעות מתרגלים לפרצופים, ואיילי יותר חמודה מנטלי, והקטעים המביכים ה-ר-ב-ה יותר מביכים בסדרה מאשר בסרט. אבל לאן נעלמה הדרמתיות? איפה המבטים הנבוכים, הקלאוז- אפ על היד, הפסקול המהמם, התלבושות היפות? לאן נעלם הלהט שנמצא בכל פעם שאליזבת' ודארסי נפגשים? ולמה אף אחד לא קיצר את המשפטים הנמשכים לאין סוף של אוסטין בסדרה?
הסרט הרבה יותר מפוקס מהסדרה (ויותר קצר, אז אולי זה בגלל זה), הרבה יותר אסטטי, ולמרות שהשחקנים כשלעצמם יותר טובים בסדרה, הבמאי עשה עבודה הרבה יותר טובה בסרט.
וזהו. סוף האוף טופיק.
אחלה ביקורת!
ביקורת ממש משעשעת, ובאותו זמן גורמת לי להיזכר ב"גאווה ודעה קדומה" בנוסטלגיה…
קולין פירת' נצרב גם לי בתודעה כמר דארסי, וכשקראתי את הספר (אחרי שראיתי את הסדרה, מודה), פשוט דמיינתי את כל הסצנות שם עם ג'ניפר אילי וקולין פירת'.
קיירה נייטלי, לעומת זאת… שודדי ים הרבה יותר מתאים לה.
את המכתב לערוץ 23 אפשר לדעתי לחסוך, גם ככה עוד חודש הם בטוח ישדרו את זה שוב
אן הת'אוויי מהממת.
רק בשבילה היה שווה הסרט. כי מי שראה את 'גאווה ודעה קדומה" יכול להשאר בבית כי זה פשוט אותו סרט, וזה מעצבן.
זה סרט קיטשי דביק ומלוקק ובאמת קשה לסבול אותו, באמת באמת!
כניראה אין לי יכולת להתחבר לג'יין אוסטן, כי בכל פעם שיוצא לי להתקרב למשהו עם השם שלה אני נתקף סלידה עמוקה.
"באף ספריה שמכבדת את עצמה לא יהיו ספרים של ג'יין אוסטן"/ מארק טוויין.
בשביל הספורט:
"קשקוש זול ומזיק!… שעמומון רשלני שיש בו רק דברים טובים מעטים והם משובצים בתוך ערימת פסולת."
ציטוט זה, מתוך עיתונו של ג'וזף פוליצר משנת 1885, מופיע על גב הספר המוער של הרפתקאותיו של האקלברי פין (מאת מארק טוויין).
אתה יודע שעיתונו של פוליצר היה רחוק מלהיות סממן איכותי
וואו
לא היה לי מושג שמארק טווין אמר את המשפט הזה. אני מתה על מארק טווין… אני חושבת שבמצב שלי כרגע הידיעה הספציפית הזאת מספיקה כדי להכניס אותי לדיכי… :(
ראיתי קצת באיחור
אבל אהבתי את הסרט. אולי בגלל שקראתי במקומות אחרים קראתי שאין טעם לצפות לפרטי עלילה ביוגרפיים כי אלה פשוט לא ידועים.
כך או כל אהבתי את התלבושות השמלות וכל השאר.
ממליצה בחום למי שמתלבט.
סרט מעצבן.
אהבתי מאוד את "גאווה ודעה קדומה" של הBBC וגם הסרט עם קיירה נייטלי היה חביב.
אבל 'להיות ג'יין' מעצבן. ולא ממש מעניין. אן האת'ווי עצבנה אותי כשהיה לה טוב, ולא גרמה לי לסמפט אותה כשהיה לה רע. ודווקא אהבתי אותה ב"השטן לובשת פראדה".
קיירה נייטלי
הייתה ליהוק גרוע לדעתי לאליזבת' בנט. אם היה סיכוי קלוש להציל את הסרט היא הרסה אותו. מישהו צריך לקחת את האשמה, ולצערי זוהי קיירה במקרה הספציפי הזה.מבחינתי היא לא אליזבת' משכנעת מספיק.
טוב,
לא קיירה קיבלה את עצמה לתפקיד לתפקיד. בכל זאת היה שם איזה במאי שהיה מעורב.
המממ. היא נשמעת כמו אוסקר ויילד ממין נקבה.
היא בטח סיימה את חיה בכלא באשמה של פיתוי קטינות.
תגובה
לא ראיתי את הסרט.. חשבתי ללכת ליראות אותו עד שגיליתי שהשחקנית שמחשחקת את אוסטין היא אמריקאית שאכשיוהו המראה שלה לא מכניס אותי לאווירה של אנגליה (אולי בגללהשטן לובשת פראדה..).
אני חייבת לא להסכים עם הדברים שנאמרו לגבי קיירה נייטלי.. אני חושבץ שהליהוק שלה לתפקיד היה טוב ואני נהנתי מאוד מהסר הרבה בזכותה.. אך כמובן שלכל דעה משלו..
אין ספויילרים כאן חוץ מלחיים האמיתיים של אוסטן
לפי סרט תעודה של הבי.בי.סי. היא באמת הייתה מאורסת וביטלה את האירוסים. הוא באמת היה עשיר ואפילו המשפחה שלו (אימו ואחיותיו שהיו חברותיה) רצו אותה. לפני כן היא הייתה מאוהבת בלפרוי וכנראה שהוא בה, אבל היא לא הייתה שידוך כדאי עבורו ולכן המשפחה שלו דאגה לנתק את הקשר. הם עצמם היו מודעים לחוסר התוחלת שבזיווגם.
אחותה קסנדרה (שאחראית לדיוקן היחיד של ג"ין) הייתה מאורסת לגבר שנפטר בטרם עת.
היו לה איזה שלוש שמלות והגבות שלה צרות מדי...
אבל גם בלי להיות קטנונית, אני לא בטוחה שאני אוהבת את אן האת'ווי בסרט הזה. הפרצוף שלה פשוט מיוחד מדי, וזכרתי אותה לטובה מ"יומני הנסיכה" ו"הקסם של אלה" (שאגב, מומלצים וגם הספרים. בעיקר אם אתם ובעיקר אתן בגיל ההתבגרות מינוס.) והיה לי קשה להזדהות איתה כג'יין.
קראתי בIMDb שגם קירה נייטלי, נטלי פורטמן וקייט ווינסלט נשקלו לתפקיד ג"ין, ונראה לי מוזר שגם קירה וגם קייט שיחקו בעיבודים אוסטניים. מתוך השלוש, קייט ווינסלט נראתה לי הכי מתאימה אבל אולי היו צריכים לבחור בשחקנית פחות מוכרת (ובריטית אמיתית!).
ואגב, גם ממני לא נעלם הדמיון של הסרט ל"גאווה ודעה קדומה" (בעיקר בדמות של הליידי גרשאם שתפקדה על תקן הדודה העשירה והמרשעת שמקדמת את האוהבים בעל כורחה, כמו ליידי קתרין דה- ברג ב"גאווה" והדודה מרטש ב"נשים קטנות", מי שזוכר/ת) אבל הייתי רוצה שיישפטו את האדפטציות והסרטים על ושל ג'יין אוסטן במנותק מהספר/ סרט ובעיקר סדרה ההם (שגם אני חיבבתי).