בשנת 2011 זה היה "דרייב". ב-2012 – "הורג אותם ברכות". ועכשיו, יש לנו זוכה גם ב-2013: הסרט שהכי הרבה אנשים הולכים לצאת ממנו באמצע. הנוסחה לסרט שיגרום לנטישות המוניות היא פשוטה: לפתות את הקהל עם כוכבים ידועים למדי ועם מה שנשמע כמו עלילת אקשן, ואז לגלות להם, אחרי שכבר התרווחו בכסא האדום לצד הפופקורן, שבעצם הם הגיעו לסרט ארט-האוס מהורהר ואיטי. ולא שיש לנו משהו נגד סרטים אמנותיים ואיכותיים, אבל… לא זה מה שהבטיחו לנו. ולכן: אנשים ייצאו מהסרט הזה באמצע בהמוניהם.
בטקסס של הסבנטיז חיים שניים, הוא והיא. שניהם מתפרנסים מפשעים קטנים. מעט לאחר שהיא מגלה לו שהיא מצפה לתינוק, הם נקלעים לקרב יריות. היא יורה בשוטר; הוא לוקח על עצמו את האשמה, ונלקח לכלא. היא יולדת, הילדה גדלה והוא אינו שם; הוא רק כותב מכתבים, ובהם הוא מבטיח שוב ושוב שהוא לא שכח, שהוא ימצא דרך לצאת ולחזור. ויום אחד הוא אכן בורח, ומפלס את דרכו לאורכה של טקסס כדי להתאחד עם האישה שאהב והילדה שלא פגש.
אם זו נשמעת כמו עלילה של סרט אקשן – ובכן… לא ממש. טכנית, אפשר לומר שיש אקשן ב"נאהבים מחוץ לחוק" (שמחזיק, אגב, גם בתואר הסרט בעל השם העברי המשעמם ביותר של השנה). אבל על כל סצינה הכוללת יריות יש שלוש סצינות של אנשים שבוהים בנקודה במרחב שנמצאת כמטר וחצי מולם ומעלים זכרונות, לצלילי נחל זורם מעדנות של מיתרי גיטרה. את זה אתם צריכים לדעת מראש: זה לא סרט של עלילה, זה סרט של אווירה. אם תצפו למשהו אחר, תתאכזבו, תשתעממו, תצאו או תתחרטו על כך שלא עשיתם זאת.
והאווירה, איך? בתחילת הסרט – מופלאה. הדקות הראשונות דוחסות את כל תחילת הסיפור למעין מונטאז', אבל הסיפור האלים מוצג באופן יפהפה: הצילומים, האנשים, המוזיקה, הכל עדין ויפה, כמו שיר געגועים מנומנם שהיה מפזם לו קאובוי בערבות קנטקי. או משהו. בהמשך, קצב האירועים מנמיך כמה וכמה הילוכים, אבל האווירה נשארת זהה – ואפילו אם התחברתם לקצב ולסבלנות של הסרט בתחילתו, השיר מתארך מדי והמלודיה הופכת למונוטונית. הסרט הושווה לעתים קרובות ליצירותיו של טרנס מאליק, ולא קשה להבין למה. בתחילת הסרט, ההשוואה הזאת היא מחמאה: הצדדים הטובים של סרטיו של מאליק – היופי והפיטויות – נמצאים כאן. עד סופו, אותה השוואה כבר לא מחמיאה, כשגם האורך המוגזם, החשיבות העצמית והשיעמום שהוציאו למאליק שם רע מרימים את ראשם.
בתוך כל זה, רוני מארה מאיימת להיות אחת השחקניות המרשימות ביותר של דורה. מ"נערה עם קעקוע דרקון", דרך "תופעות לוואי" ועד הסרט הזה, היא מביאה אינטנסיביות ולהט לכל תפקיד שהיא עושה. היא מהפנטת גם כשהסרט סביבה משמים. קייסי אפלק, על אף היותו השחקן היותר טוב במשפחתו, מחוויר לעומתה בתפקיד הרומיאו שלה.
רוב האנשים מגיעים לקולנוע בחיפוש אחר סיפור ובידור; לא הרבה אנשים מגיעים לקולנוע היום בחיפוש אחרי שירה ואווירה. אם בכל זאת אתם במצב רוח לשקיעה טקסנית נוגה ורומנטית, זה הסרט בשבילכם – אבל תזכרו שגם בשקיעה רק לעתים רחוקות יש הפתעות בעלילה.
פורסם במקור בוואלה
"דרייב" הוא מ-2011, לא 2010.
אם כבר סרט מ-2011 שיצאו ממנו הרבה אנשים באמצע, לא יתאים לזה דווקא "עץ החיים"? לדרייב הייתה בסופו של דבר קהילת מעריצים גדולה ומאוד נאמנה לסרט.
2011, כמובן.
ו"עץ החיים" בהחלט שייך לרשימת הסרטים שאנשים זרמו מתוכם באמצע כנהר גועש, אבל אף אחד לא טעה לחשוב שמדובר בסרט אקשן, אני חושב.
ב- 2010 זה היה "האמריקאי"
(ל"ת)
כפילם נואר האמריקאי עוד היה נסבל..
לא כמו דרייב ועץ החיים שהיו פשוט משעממים בצורה קיצונית, אני עדיין לא מאמין שראיתי אותם עד הסוף (כן גם את עץ החיים, עם הדינוזאורים וכול השיט שהתלווה לזה..)!
שון פן בעצמו אמר שכאשר הוא קרא את התסריט לעץ החיים הוא התרגש עד דמעות אבל כשהוא ראה את התוצאה הסופית הוא התאכזב ששום דבר מכול הרגש שהופיע על הדף הופיעה בסרט ושזה הרס.
מעניין אם מאליק ילהק את גוסלינג ויחד הם יעשו את הסרט שיבריח את כל האנשים מכול האולמות בעולם.. נשמע כמו אתגר מעניין..
"כפילם נואר האמריקאי עוד היה נסבל"
מאיפה אתה מביא את הדברים האלה….להגיד שדרייב גרוע,הורג אותם ברכות,עץ החיים וכן הלאה
זה כבר זלזול,וחוסר הבנה כנראה…ובנוסף לכל זה אתה גם מסיים בציטוט של שון פן וואט דה פאק?
מה הוא סיפר לך ?….
קצת פרופורציות.
לא כל מי שלא אהב את דרייב או את סרטיו של מאליק לא הבין אותם. זאת הנחה נמהרת ולא מבוססת. ושון פן אכן התבטא בחריפות נגד "עץ החיים". אין מה לעשות, ככה זה. מדובר בסרטים איטיים, יותר וידיאו ארט מאשר סרטי קולנוע ואתה לא יכול לצפות מכולם להתחבר לזה.
כי זה בדיוק מה שזה, וידיאו ארט..
פונזי אתה צריך להבין דבר אחד, אין דבר כזה סרט גרוע. אף אחד לא יכול להחשיב סרט לגרוע, אבל הוא כן יכול להגיד שהוא לא היה קהל היעד שלו. וזה מה שאני אומר. לטעמי דרייב ועץ החיים היו סרטים משעממים נורא, וכן הבנתי אותם (לפחות ברובם). אבל יש הבדל בין להעביר נקודה מסויימת לבין למשוך אותה בגסות לאורך שעתיים וחצי של קטלוג תמונות ממוזיאון הארכיאולוגיה הבינלאומי! אגב, הציטוט של שון פן הוא לא סוד. תבדוק בויקיפדיה וIMDB.
מה זה "אין כזה דבר סרט גרוע"?
באטמן ורובין לא גרוע? והסרטים של אווה בול? וכשב"עולם הזמן" יש אפקט של מכונית מתהפכת שנראה כמו מכונית צעצוע, גם את זה אסור לי לפסול? מי היה קהל היעד במקרה הזה?
כשאני אוכל מזון רקוב, אני סובל לא בגלל ש"אני לא קהל היעד", אלה כי זה גרוע. כשאני רואה סרט רקוב, אז אותו דבר.
תודה על האזהרה
לא זכור לי שבהקרנה של "דרייב" שהייתי בה אנשים יצאו באמצע, אבל ב"הורג אותם ברכות" הייתה נהירה המונית, שבסוף הסרט התחרטתי שלא הצטרפתי אליה. למרות שאני אוהב את אפלק ומארה, נראה לי שאחכה לצפות בזה בבית.
אגב, אולי השם העברי משעמם, אבל האנגלי די מוזר. יש לו הסבר בסרט?
לא.
המילים האלה לא נאמרות או מוסברות בסרט. לפי הדיווחים ברשת, שם הסרט מבוסס על שורה משיר שהבמאי שמע וציטט לא נכון, ואין לה שום משמעות של ממש.
"דרייב" זכה לכבוד המפוקפק
של תביעה מבחורה שציפתה לקבל סרט בסגנון "מהיר ועצבני". בטח היו עוד צופים מאוכזבים, אבל זה היה המקרה המייצג ובעל תהודה תקשורתית.
חשבתי שכבר היה לנו אחד כזה השנה
… זה לא היה המקום בתוך היער?
גם בקוריולאנוס היה נהירה המונית החוצה
נשארתי באולם עם עוד שלושה זוגות מתוך אולם מלא! ממש אהבתי את הסרט אבל הוא לא קל לצפייה.
ראיתי אחר כך את הטריילר שלו וזה היה אותו סיפור כמו דרייב.
נראה סרט אקשן אבל מה שזה באמת היה זה מחזה שיקספרי למהדרין.
ברור שזה התברר כמחזה שייקספירי,
זה בדיוק זה. העובדה שלא מפרסמים אותו ככזה היא ממש הטעיית הציבור.
אני לא ידעתי את זה
ונכנסתי על ריק. דווקא ממש ממש נהנתי!
בשתי דקות הראשונות הייתי בטוח שיש בעיה חמורה בתרגום.. רוב המוחלט של העולם יצא בקללות.
יש לי חברים שנתקו איתי את הקשר בגלל זה..
אם יש לך חברים שניתקו איתך קשר בגלל זה, כנראה שאתה לא מפספס כלום.
זו אכן דרך מעולה לסנן חברים
הבעיה היחידה שכבר לא מקרינים את הסרט הזה…
(ואת המחשב בבית הם יכולים לשבור. מה שיהפוך את הבדיקה לקצת יקרה..)
אפסטרים קולור היה זוכה בתואר
אם הרבה אנשים היו מגיעים לראות אותו, אבל אין סיכוי שזה יקרה.
גם בתור סרט ארט האוס הוא קשה למעקב. בהקרנה שבה נכחתי של אפסטרים קולור בפסטיבל ירושלים אני חושב שבערך חצי אולם יצא החוצה (כולל זוג שישב לצדי ויצא בסצנה הלפני אחרונה. תזמון זה דבר חשוב).
על הסרט הזה ויתרתי מראש, קשה לי עם קייסי אפלק והטריילר לבדו שיעמם אותי.
זה בדיוק הסרט שחשבתי עליו.... אני עוד נשארתי עד סופו
ואני לא מבין עד היום מה הבמאי רצה להגיד….
אבל אפסטרים קולור לא משווק כסרט אקשן
(ל"ת)
האמת, לא שמתי לב שאפסטרים קולור משווק.
(ל"ת)
התואר המדובר הוא "הסרט שהכי הרבה אנשים הולכים לצאת ממנו באמצע"
ולא "הסרט שמשווק כסרט אקשן שהכי הרבה אנשים הולכים לצאת ממנו באמצע".
ואחת הסיבות שאפסטרים קולור לא יזכה בתואר הנ"ל היא שהשיווק שלו הוא באמת מינימלי ביותר, כפי שציין רד פיש למטה, ולכן לא הרבה אנשים יצאו ממנו, כי לא הרבה אנשים יכנסו אליו מלכתחילה.
מה שכן, אני מניח שאחוזים גבוהים מבין המעטים שיכנסו להקרנות שלו לא ישארו עד סופו.
הסרט שהכי הרבה יצאו ממנו? זה לא נכון
באולם בו נכחתי אף אחד לא יצא מהסרט, למרות שהרבה יצאו מאוכזבים. מלבד זאת, יש משהו משותף בין כל הסרטים שציינת-
הורג אותם ברכות, דרייב, וכו'- סרטי פשע שמוצגים בצורה מעניינת והם בעצם משעממים. נראה לי שהשנה בקטגוריה הזו זוכה "המקום בתוך היער", ואם לא הוא לפחות "רק אלוהים סולח". נאהבים מחוץ לחוק לא עד כדי כך משעמם.
אני חושבת שהעיברות הכי מטעה שנתקלתי בו
היה ה"אקסים של החברה שלי" (הפתעה לגמרי מצוינת, כמובן)
השם לא מטעה.
הוא סתם מטומטם. מה הייתה הבעיה ב"סקוט פילגרים נגד העולם"?
"האקסים של החברה שלי" מטעה,
כי אנשים עלולים לחשוב שזאת קומדיה רומנטית רגילה לגמרי ולא סרט קומיקס או איך שלא תקראו לסרט הזה.
הוא לגמרי מטעה
אני למשל נגררתי לשם באי רצון מהמחשבה שמדובר בקומדיה רומנטית טיפשית ע"י חברה שחשבה אותו דבר. למזלי זה התגלה כסרט אדיר ונהדר ונהניתי מאוד, מה שאי אפשר להגיד עליה (כנראה הייתה מצטרפת לרבים אחרים ויוצאת מהסרט אם לא הייתי איתה)
היו שני סרטים נהדרים שבהקרנה שהייתי בה, אנשים זרמו החוצה מהקולנוע
וזה היה סקוט פילגרים וכרוניקה.
ממש לא הבנתי למה אנשים קמים ויוצאים כל הזמן.
דווקא לא מדובר בסרט 'איטי'
צפיתי בו היום, ולא ממש הרגשתי רגעים מתים בסרט. דווקא היה לו קצב טוב.
אז.
אתה במאי אינדי מהורהר שסרטך, השואב השראה ממקורות כמו טרנס מאליק ודומיו , הצליח להגיע להצלחה יחסית – הקרנות מסביב לעולם, ביקורות יחסית אוהדות. מה השלב הבא בקריירה? איך אתה מצליח להמשיך את הקו שבנית עם הסרט הקודם שלך? סרט גדול יותר, שמנסה לתפוס את משמעות הקיום? דרמה רומנטית טרגית? לא, מסתבר שאתה עושה את הפאקינג רימייק לדרקון של פיט. או שמדובר בהתמסחרות הכי ביזארית ומהירה שנראתה מזה הרבה זמן בהוליווד, או שלדיסני אין מושג מה הבחור הזה הולך לעשות לדרקון המסכן של פיט.
בנוסף בחדשות היום: כריסטופר נולאן הלך לצלם סרט בוליוודי,לואי סיקיי הצטרף לקאסט של המפץ הגדול, טרנס מאליק מביים את רובוטריקים 5 ואבו-מאזן החליט לרוץ בפריימריז של הבית היהודי.
רגע, מה?
עברו עלי כמה רגעים של חרדה בזמן שדמיינתי את לואי סיקיי צועק "בזינגה!" עד שקראתי שוב והבנתי למה התכוונת.
עדיף על 'רובוטריקים 5' של טראנס מאליק
(רק לי הוא נשמע כמו שם של דמות מיוגיהו?).
השם העברי של הסרט הוא "חברי הדרקון אליוט".
(ל"ת)
לא "אליוט הדרקון"?
ככה אני הכרתי אותו, אבל השם ברח לי בעת כתיבת ההודעה בגלל כמויות הWTF של בחירת הבמאי.
ובכן,
לא.
(אני רואה שיש ספר אחד שהשם שעליו הוא "חברי אליוט הדרקון". אולי משם מגיע הבלבול.
אוף בהתחלה באמת חשבתי שנולאן יביים סרט בוליוודי.
הייתי רוצה לראות את הסרט הזה.