ביקורת: כל הזמן שבעולם

למה קומדיה רומנטית בריטית אוורירית ונחמדה צריכה מסע בזמן תקוע באמצע?
שם רשמי
כל הזמן שבעולם
שם לועזי
About Time

ביום הולדתו ה-21, אביו של טים מזמן את טים למשרדו ומספר לו דבר מדהים: הוא – כמו כל הגברים ‏בשושלת משפחתו – יכול לנסוע בזמן. כל מה שהוא צריך זה לחשוב על רגע כלשהו בעברו, לעצום עיניים, לאגרף ידיים (זה חשוב, משום מה) והוא ‏יהיה שם, חופשי לחיות מחדש את העבר ולתקן את הטעויות הקטנות או הגדולות שעשה. טים ‏מגלה שהוא בעל היכולת שעליה אנחנו יכולים רק לחלום: הזדמנות שניה, שלישית, רביעית ‏וחמישית לכל רגע. הוא יכול לחיות בלי השלכות ובלי סיכונים, בידיעה שכל טעות שהוא ‏יעשה היא הפיכה.‏

בהתחלה, טים משתמש ביכולת המופלאה הזאת לצרכים אגואיסטיים – לעזור רק לעצמו ולקרוביו, ‏לתקן פאדיחות ולהשיג בחורות. אבל בהמשך, כמובן, הוא לומד שעם כח גדול באה אחריות גדולה, ‏ומחליט להשתמש בכוחותיו המיוחדים כדי לעזור לאחרים ולהפוך את העולם למקום טוב יותר. ‏סליחה, רגע, לא: כל זה קורה אולי בסרט אחר. ב"כל הזמן שבעולם", טים ממשיך להשתמש ‏בכוחותיו כדי לעזור רק לעצמו ולקרוביו, לתקן פאדיחות ולהשיג בחורות.‏

טים (דומנל גליסן) מנהל את חייו כגיבור קומדיה רומנטית בריטית מתוקה, כמו, נאמר, "נוטינג ‏היל" או "אהבה זה כל הסיפור" – וזה בעצם לא מפתיע, כי הבמאי והתסריטאי ריצ'רד קרטיס הוא ‏יוצר שני הסרטים האלה. לטים יש אבא שהוא המגניב בעולם (ביל ניי) ואחות קולית, וכולם גרים בבית יפה על ‏שפת הים היפהפיה בווילס. הוא פוגש את נערת חלומותיו, מגלה שהיא לא היתה האחת אחרי ‏הכל, פוגש את נערת חלומותיו שוב. רייצ'ל מקאדמס היא מקסימה בתכלית – הדמות שלה היא ‏אולי לא מופת לאישיות מורכבת, אבל היא כזאת חיננית שמה זה כבר משנה. דברים מצחיקים ‏קורים, יש מפגשים מביכים עם הורים ותאונות של נימוס בריטי, וכמה בדיחות מוצלחות מאוד, ‏שלרובן אין שום קשר למסע בזמן.‏

לי, בתור צופה ותיק ומנוסה, זה הופך את חווית הצפיה בסרט למותחת באופן משונה. ‏בדרך כלל, כשאנשים בסרט מאושרים בשלב מוקדם מדי, זה סימן רע. הרי אף אחד לא עושה ‏סרטים על אנשים שמחים ומאושרים ששום דבר רע לא קורה להם; אם המצב סבבה, זה אומר ‏שמשהו רע הולך לקרות. וככל שאתה יותר מאושר, זה אומר שמה שעומד לקרות יהיה נורא יותר. לכן, ככל שעבר הזמן והדמויות בסרט רק היו שמחות כל הזמן, אני התכווצתי עוד יותר בהמתנה לאסון. בנוסף, ברור הרי שאם לאנשים בסרט יש כח עצום, הם יצטרכו ללמוד בדרך הקשה לא לנצל אותו לרעה, או אפילו ‏לוותר עליו. "כל הזמן שבעולם" הוא סרט על איש עם כח אדיר שמשיג את מה שהוא רוצה כל ‏הזמן, ומאושר רוב הזמן, ושום דבר נורא לא קורה. יש כמה תקלות קטנות בדרך אל האושר, ‏כמובן, אבל שום דבר שקצת מסע בזמן לא יכול לתקן. ובתור סרט על אנשים שמחים, הוא באמת נהדר. סתם סוכריה לעידוד ‏המצב-רוח. אבל, רגע, מה עם כל העסק הזה של המסע אל העבר? ‏

היכולת של טים הרי מעלה המון שאלות מכל הסוגים – מעשיות ומוסריות. איך בדיוק עובד העסק ‏הזה? כשאתה חוזר להווה אחרי שעשית שינוי בעבר, מה קורה לעולם? מה קורה לך? אתה מקבל ‏בבת אחת את כל הזכרונות של הפרטים שהשתנו באותה תקופה? ומה עם האנשים בגירסה ‏האחרת של המציאות, ששינית – האם הם מפסיקים להתקיים, או ממשיכים לחיות באיזה קו-זמן ‏מקביל שנטשת לנצח? האם מותר לאדם שמחזיק בכח אדיר כזה לנצל את זה לצרכי עצמו בלבד, ‏במקום, נאמר, לשלוח הודעות מראש אל הנוכחים באסונות ולהציל אלפי חיי אדם? העובדה שטים ‏מנצל ידע שלאדם רגיל לא היתה אפשרות להשיג, ונוסף לכך משקר לאהובתו בפרצוף, כדי להיכנס איתה למיטה – איך בדיוק זה מוסרי?‏

אלה שאלות מעניינות ואף מטרידות שהסרט לא נוגע בהן עם מקל. התעלמות גמורה ומוחלטת. ‏ההשלכות של המסע בזמן הולכות והופכות להיות מסובכות ומטרידות יותר ויותר ככל שהסרט ‏מתקדם – והסרט עדיין מסרב להתייחס אליהן בשום רמה. זה כנראה סרט המסע-בזמן הכי פחות ‏דרמטי שנוצר מעולם.‏

ואלי זה לא רע. יש לנו מספיק דרמה בחיים, לא תמיד אנחנו צריכים עוד. השאלה העיקרית לגבי ‏‏"כל הזמן שבעולם" היא למה היה צריך להכניס מסע בזמן אל סרט שלא עושה איתו שום דבר ‏מעניין. למה לדחוף מדע בדיוני לסרט שכל מה שהוא רוצה להיות זה קומדיה רומנטית? אבל אם ‏כל מה שרציתם זה קומדיה רומנטית, הסרט עושה את העבודה נהדר. "כל הזמן שבעולם" הוא ‏צמר גפן מתוק: סוכר טהור ואוורירי, בלי שמץ של ערך תזונתי. אבל לפעמים סוכר טהור זה מה ‏שבא לך, ושהערכים התזונתיים ילכו לעזאזל, אז שיהיה בתאבון.‏


פורסם במקור בוואלה