ביקורת: 300 – עליית האימפריה

בסרט ההמשך ל-"300" תמצאו את כל מה שאהבתם (או שנאתם) ב"300", אבל תמצאו שם גם את אווה גרין. וזה כבר שיפור אדיר
שם רשמי
300: עליית האימפריה
שם לועזי
300: Rise of an Empire
סרט מס' 2 בסדרת 300

בשניות הראשונות של "300: עליית האימפריה" אתם מקבלים לפרצוף: א. דם. הרבה דם. ב. ‏ציצים. ג. שוט של המלך הפרסי עם הפירסינג מניף גרזן-קרב בהילוך איטי. כל כך ‏איטי. איטי במידה כזאת שהוא בקושי זז. אנשים עלולים להשתעמם ולצאת מהאולם בזמן השוט הבודד הזה בלבד. בקיצור, הסרט מבהיר בשלב מוקדם מאוד שהוא נאמן למורשת "300" על כל ‏עקרונותיה: דם, ציצים והילוך איטי. כמו כן, זעקות קרב בשפע וגברים ערומים-ברובם.‏

במילים אחרות – את כל מה שאהבתם, אם אהבתם, ב"300" תקבלו גם כאן, ובשפע. ‏אם אתם רוצים עוד מנה של קרבות היסטוריים מצולמים כמו קומיקס ומוקרנים בהילוך איטי – יש. ‏אם אתם רוצים מנהיגים שזועקים אלי קרב – יש. רוצים דם – יש, ובכמויות שהיו יכולות לפתור לבדן את היובש העונתי. ביוון העתיקה שממש באולם השכן, ב"פומפיי", אפשר לבתר אנשים לחתיכות, אבל טיפת דם אחת לא ‏תלכלך את הקרקע. ב-"300" – כל איבחת חרב גוררת אחריה שפריץ של דם בנפח של אקוויפר ההר. כל ‏דקירת אצבע גורמת לגוף לנבוע נחשול דם אפל שיכול להטביע סוס. בתלת-מימד. בהילוך ‏איטי. (מאוד איטי. ממש איטי. באמת, אפשר היה להזדרז קצת).‏

אם יש סרט אחד בעולם שיש לו זכות מלאה לנצל את כל האלמנטים האלה, זה הסרט הזה – אחרי הכל, זה לא סתם עוד אחד מעשרות חיקויי "300", אלא סרט ההמשך הרשמי שלו. קצת טפשי ללכת לסרט המשך ל"300" ולהתלונן על כך שהוא נראה בדיוק כמו "300". ובכל זאת, יש ב"300: עליתה של האימפריה" קצת יותר מעוד מאותו הדבר.

זה לא לגמרי סרט ‏המשך, וגם לא פריקוול: עלילת האימפריה מתרחשת לפני, במהלך ואחרי הקרב של 300 ‏הספרטנים בשערי תרמפוליי, ועוסקת בחלק אחר של המערכה של יוון נגד פרס – הקרב על הים, ‏בין הצי הפרסי ובין אנשי אתונה. בניגוד לספרטנים, שלובשים גלימות אדומות ומעט מאוד חוץ ‏מזה, האתונאים לובשים גלימות כחולות ומעט מאוד חוץ מזה. בניגוד לספרטנים, המובלים בידי ‏לאונידס הצרחן, מנהיגם של האתונאים הוא תמיסטוקלס (סאליבן סטייפלטון), שצועק גם הוא, אבל קצת פחות. במקום ‏הענק הפרסי הזהוב והמחורר אנחנו מקבלים רוב הזמן את הרמטכ"לית שלו, ארתמיסיה (אווה ‏גרין). ואם מסתכלים רק על הויזואליה והדם, זה באמת כל ההבדל; אבל אם מצליחים להאזין ‏לתוכן הצעקות, בכל זאת מגלים ש"עליית האימפריה" הוא האח הקצת יותר מתוחכם במשפחת ‏‏"300".‏

‏"300" עסק בספרטנים, העוסקים אך ורק במלחמה, ומזלזלים בכל עיסוק אחר. חקלאות, לימוד, ‏פוליטיקה – הבל הבלים הכל הבל, מה שבאמת חשוב בחיים זה שרירי בטן מרשימים ולמות בעד ‏ארצנו. זה מה שהפך אותו, בשם ה"מלחמה על החופש" לסרט כזה פאשיסטי ומת מוחית. הסרט ‏החדש מציג את אותו עימות מזוית אחרת – האתונאית – ומגלה שמהזוית הזאת, כל הגבורה ‏אדומת-הגלימה הזאת היתה קצת, רק קצת, פחות רצינית מכפי שהסרט הראשון גרם לה ‏להיראות. כדי להגן על הדברים החשובים בעולם המערבי – חופש ודמוקרטיה, סוג של – צריך, מתברר, ‏יותר מאנשים שמקצועם הוא "הוווואאא". צריך גם איכרים ופוליטיקאים ואמנים, שהגלימות שלהם ‏כחולות, כי להם דווקא כן אכפת כשהדם שלהם נשפך. כשהוא מראה לנו את התמונה הגדולה, הסיפור של "300" מתגלה בקטנותו. "המלך-‏האל" הגדול והכל היכול הזה שעמד נגדכם? שליט-בובה שנשלט בידי קצינת הצבא השווה בטירוף ‏שלו. כל ההירואיות הזאת, של 300 מול מיליון? סיפור מוצלח, שעיקר השימוש שלו יהיה ככלי ‏תעמולה לאיחוד יוון.

כל זה לא הופך את "300: עלייתה של האימפריה" לסרט אינטליגנטי במיוחד, אבל זה הופך אותו ‏לאינטליגנטי יותר מ"300". לא אתגר גדול, אני מודה. הקרבות, שמתרחשים רובם על הים, כוללים אסטרטגיה מעט יותר מתוחכמת מ"נתקע בהם חרבות עד שהם ימותו" (אגב, הסרט מתרחש לפני המצאת מעקה ‏הסיפון – דבר שהיה עשוי לחסוך הרבה נפילות מיותרות לים עם כל גל שלישי). הקרבות האלה מאוד לא ריאליסטיים ומאוד יפים ויזואלית, כמובן, אבל גם הם מתחילים לחזור על עצמם ולשעמם עד סוף הסט. תמיסטוקלס הוא מנהיג ‏משעמם למדי, שלבדו לא יכול לסחוב את הסיפור, ואפילו זעקות הקרב שלו לא כאלה מעניינות. תגידו מה שתגידו על ‏‏"הלילה נסעד בגיהנום!" ו"טירוף? זוהי ספרטה!" – אלה היו משפטים קליטים שנכנסו מיד ללקסיקון זעקות הקרב הקלאסיות של כל הזמנים. ומה יש לתמיסטוקלס להציע בתגובה? "אנחנו ‏מעדיפים למות על רגלינו מאשר לחיות על ‏ברכינו!". לא משפט רע כשלעצמו, אבל לא חזק במקוריות. כבר שמענו את זה פעמיים או חמש בסרטים ‏היסטוריים, לא?‏

הנקודה שבה "300" החדש מביס את הראשון, שלא לומר מפיל אותו וכורת את ראשו באיבחת ‏חרב בהילוך כל כך איטי שאפשר לצאת לשרותים ולשתות משהו ולחזור לפני שהחרב נוחתת, היא הנבל. כסרכסס הזהוב, הגדול והמחורר מופיע בסרט לכמה דקות ‏ייצוגיות, אבל לאורך רובו הביג-בוסית של היוונים היא אווה גרין בתור ארתמיסיה, וחי זאוס הגדול שבמרומים, ‏כמה שזה עדיף. אווה גרין היא האלילה האמיתית פה – היא יפהפיה ומפחידה במידה שווה, ואת ‏תפקיד המנהיגה חסרת הרחמים וצמאת הדם היא מבצעת ברמת דיוק של ירי חץ-מקשת לתוך ‏העין ממרחק של חצי מייל ימי. כסרט המשך לאחד הסרטים ההומו-אירוטיים ביותר שנוצרו אי פעם, הפעם גרין לבדה ‏מצדיקה את הצפיה גם עבור גברים סטרייטים.‏

‏"300: עליית האימפריה" מומלץ למי שנהנה מ"300" המקורי. מי שלא נהנה מהמקור – כנראה ‏יסבול כאן פחות. הוא לא טוב, אבל כסרט המשך ל"300" הוא הרבה פחות גרוע מכפי שציפיתי. נאמר זאת כך: מבין הסרטים ה"היסטוריים" המבולבלים שמוקרנים בימים אלה על המסך, הוא ‏לא הגרוע ביותר (זה "פומפיי") וגם לא השני-הכי-גרוע ("הרקולס"). גם זה סוג של הישג.‏


פורסם במקור בוואלה