במקור: 21 Grams
במאי: אלחנדרו גונזאלס
אינאריטו
תסריט: גיירמו אריגה
שחקנים: שון פן, בניסיו
דל טורו, נעמי וואטס, קליאה
דובאל
חברה שלי אומרת שאני לגמרי בחורה: קורא 'רייטינג', מרכל כל היום על כל העולם, מכיר את (רוב) הדמויות ב'דוסון קריק', והדבר הראשון שאני אומר כשאני רואה בגד חדש, זה "איפה קנית?", גם אם זה לא ממש מעניין. שלא לדבר על זה שאין לי אף שערה מיותרת על הגוף.
אבל יש רגעים שאני מרגיש גבר, במלוא המובן המחורבן של המילה. תגידו, אולי, שזה לא קשור לגברים מול נשים, אלא פשוט למידת האימפקט המיידי שהשעתיים האחרונות השאירו עליי. אבל כשיצאנו ביחד מהסרט, היא היתה כולה צפודה, העיניים שלה מזוגגות, וכולה אומרת פחד מעורב בדכדוך. ואני? אני, כל מה שאני יכולתי לחשוב עליו היה "נו, בסדר, יצאנו מהאולם, כולם בחוץ בריאים, אף אחד לא גוסס (בינתיים), תאונות דרכים (במיוחד כאלו קטלניות, במיוחד כאלו שמוחקות משפחות, במיוחד כאלו שמתאכזרות במיוחד ומשאירות בן-משפחה אחד לבדו) הן דבר שקורה לאחרים, אפשר להמשיך בחיים. איפה חנינו?".
כן, אני יודע, לא נורא עמוק מצידי. גם לא נורא רגיש. אולי זה אפילו אומר עליי דבר או שניים.
אבל לפי דעתי, זה אומר בעיקר כמה דברים על '21 גרם'.
כי '21', על כל מעלותיו – ויש כאלה לא מעט, ועוד ארחיב עליהן – כל כך נהנה להמיט עליך את אסונות כל העולם ואשתו, שהוא פשוט לא מותיר לך שום יכולת להתמודד עם זה, אלא רק עם ריק גדול ותחושה שפספסת משהו. שמישהו רצה להגיד לך משהו על מוות, על גורל, על אמונה, על יצר, אולי אפילו על אהבה ועל חוסר-אהבה, אבל המישהו הזה כל כך התאהב ברעיונות ובאיכויות של עצמו בדרך, שהוא כבר שכח שהוא הגיע לכאן בשביל לעורר בך איזשהו רגש אמיתי בסופו של דבר.
הסיפור, ביסודו, הוא די פשוט: שון פן הוא פרופסור חולה-לב למתמטיקה, הזקוק לנס רפואי ובינתיים מאמלל את עצמו בנישואים חסרי-אהבה; נעמי וואטס היא עקרת בית בורגנית שמאבדת את כל עולמה בתאונת דרכים; ובניסיו דל טורו, אסיר משוחרר, הוא זה שגורם לתאונה ובעצם יוצר את האירוע שבעקבותיו נפגשות כל הדמויות ומניע את כל הסרט קדימה.
רגע, קדימה? לא כל כך מהר. לא אצל אלחנדרו אינאריטו. הוא שמע שיש טרנד חדש, נורא 99' כזה, של קפיצות ברצף הכרונולוגי של העלילה. זה הלך לטרנטינו ולנולאן, למה שזה לא ילך אצלו? את 'אהבה נושכת', הקודם של אינאריטו, אמנם לא ראיתי, אבל הבנתי שגם שם הוא נהנה לקפץ קדימה ואחורה כאיילה שלוחה. ואיילה מנצחת לא מחליפים. אז ניקח עורך חרוץ ומקורי במיוחד, נושיב אותו מול העלילה שלנו, נערבל את הסצינות כאוות נפשנו, וביחד ניצור לנו סרט איכות קטן אבל גדול, בלי הרבה רייטינג, אבל מאוד מוערך – כי הם אוהבים חיתוכים בזמן, שם בפסטיבלים באירופה.
וכאן, בעצם, התרמית הגדולה של '21 גרם': פתאום באמצע הסרט, כשהמשחק המקדים של הקפיצות בזמן מתחיל להירגע ואתה מתחיל לחבר את כל החתיכות בפאזל, אתה פתאום מבין שני דברים:
1. העלילה, כמו שהיא ללא הקפיצות, היא עלילה של סרט ערוץ הסרטים ביום שישי בצהריים, שלא לומר סרט של הולמרק בכל שעה בשבוע.
2. לקפיצות בזמן אין כל ערך פונקציונלי בסרט.
כי בואו נחשוב על זה רגע: אם נאמר שב'ספרות זולה' היה בקפיצות האלה בעיקר חן של טריק קולנועי חדש, משהו לתבל בו את עלילת הפשע העסיסית ממילא, וב'ממנטו' זה כבר היה חלק בלתי נפרד מהעלילה, עם קשר ישיר למום המוחי של גיבור הסרט, הרי שב'21 גרם' זה כבר נראה כמו תרגיל יחסי ציבור מצוין. הקפיצות בזמן לא משרתות כאן שום חלק מהסרט: לא את הצגת הדמויות (שון פן חולה, שון פן בריא, שון פן שוב חולה; בניסיו בכלא, יוצא ושוב נכנס – וכל זה בתוך חצי השעה הראשונה של הסרט), לא את הבנת המטען הרגשי שלהן, ובוודאי לא את האמירה הפילוסופית שעומדת מאחורי הסרט ומאחורי שמו – אותם 21 הגרם שאנו מאבדים ברגע מותנו, כמשל למסה של נשמתנו. הערך המוסף היחיד שמעניקים הדילוגים האלה הם הממד החידתי. הם מאתגרים את מוחך עד שאתה מצליח, ברוב גאווה, לפענח את הרצף הנכון של האירועים.
אבל, וזה אבל לא קטן: כאן מגיע הטוויסט בעלילה. '21 גרם' הוא סרט שווה צפייה. מסוג הסרטים שגם אחרי שאתה מבין שעובדים עליך בעיניים, אתה כבר לא יכול להפסיק להסתכל, ולא תצטער לשניה שהטרחת את עצמך לקולנוע. אפילו לא תסתכל לרגע בשעון.
אחראים לזה, קודם כל, קאדר השחקנים המעולה. החל משון פן, שגם כאן, כמו ב'מיסטיק ריבר' (בזכותו גזל לביל מאריי את האוסקר) מתנהג כמו שופט כדורגל טוב: אם לא שמו לב אליך, אם נתת לאחרים לגנוב לך את ההצגה, כנראה שעשית עבודה יעילה. זה ממשיך בנעמי וואטס, שמבססת את מעמדה כ"בלונדינית-הכי-לא-בלונדינית" של הוליווד; וכלה (וזה חתיכת כלה) בבניסיו דל טורו, שמספק כאן הופעת ענק כהר אדם שעיר עם נשמה של תינוק שנשבה. אפילו קליאה דובאל, המעצבנת שבשחקניות, יוצאת כאן לא רע, בעיקר משום שהיא כמעט ולא מדברת.
מעבר לכך, גם ההחלטה המודעת שלא להיגרר להעמדתם של "רעים" מול "טובים" מעניקה לסרט נופך קצת יותר אנושי, אם כי גם המהלך הזה נעשה בצורה די סתמית: לשון פן מייחסים בוגדנות וחוסר רגישות, שלא נחשוב שהוא מלאך צחור כשלג; נעמי וואטס חוטאת ביצר הנקם המעוור; ובניסיו דל-טורו, לכאורה "האשם בכל", הוא איש משפחה, ויותר מכך, דמות בעלת מוסר-על, כמעט קדוש מעונה: תכונות האבטיפוס הכל-אמריקאי שמחייבות להפעיל כלפיו את כל מנגנוני ההזדהות הראשוניים ביותר.
כל שאר המרכיבים גם הם יושבים בול: הצילום הגרעיני המרהיב, המוזיקה המהפנטת (שנשמעת כמו מיזוג יעיל של אנג'לו בדלמנטי עם גוראן ברגוביץ'), והלוקיישנים, שמיטיבים להזכיר כל עיר גדולה ובורגנית בארה"ב, בלי שיהיה צורך לציין איפה בדיוק. וכן, נו, גם העורך עשה כאן עבודה מעולה. לקח סיפור של טלנובלה מכסיקנית, עשה ממנו 'ממנטו'.
- האתר הרשמי
- אתר ישראלי
- שון פן
- נעמי וואטס
- בניסיו דל טורו
- קליאה דובאל
- 21 גרם – משקל הנשמה?
- האם אתה בחורה?
ביקורת בנויה היטב ומשכנעת. תודה.
יש לי ביקורת על הביקורת
אני חושב שלמרות שהעריכה יכלה להוסיף יותר לסרט, היא עדיין הוסיפה לו: אנחנו רואים את בנסיו ה"מאמין" שהדת שינתה את חייו, אחר כך את בנסיו שעובד באיזה חור, אחר כך בכלא ולאט לאט רואים איך הוא מאבד את האמונה שלו בטייקים האחרונים יותר- לפי דעתי זו הצלחה גדולה של הבמאי (והעורך) למרות שהוא יכל להשתמש יותר בעריכה לטובת העלילה.
לטעמי הסרט מצויין, שווה צפייה, משאיר רושם עמוק.
אני חושב שהביקורת מחמירה עם הסרט- אני לא חושב שהסרט הוא סתם טריק של עריכה ולאר שהוא איבד את המסר שלו באמצע- הטריילר סתם מטעה, אין ממש קשר ל21 גרם. הסרט העביר בדיוק את מה שרצה להעביר. ובקשר לטלנובלה- נו באמת בגלל שהוא ספרדי אז היית חייב להגיד את זה, יש מיליון סרטים עם עלילה פשוטה וזה לא עושה אותם פחות טובים או מוערכים- עם עריכה מיוחדת או בלי!
על ביקורת הבכורה
(הפינגווין לא רומז לכלום, רק מציין שעוד שבוע עולה "אמריקן ספלנדור")
דווקא יצא לי להסתכל בשעון יותר מפעם אחת
ביקורת מעולה, כן תרבה
עוד כמה הערות:
1. לא כתבתי שזה דומה לטלנובלה בגלל שהבמאי דובר ספרדית, אלא פשוט בגלל העלילה (למרות שאני מודה, בשנים האחרונות אני מוטה לפעמים נגד ספרדית. את ההנאה (?!) מ"מדרכות", למשל, זה הרס לי לגמרי.
2. שכחתי לציין בקאסט גם את מליסה ליאו המפעימה, שמשחקת את אשתו של בניסיו, ומוכרת כסרג'נט קיי הווארד, הבלשית האאוטסיידרית מ"רצח מאדום לשחור". פשוט שחקנית לתפארת, לא ברור איך הוליווד מתעקשת לפספס אותה.
3. ותודה לאבא (אייל קורא), אמא (ליידי בראקנל) וסבתא (הפינגווין), על הפרגון. אתם משפחה למופת, אני אביא פרחים בשבת.
וג'וני בי הוא הכבשה השחורה?
ביקורות צוננות עד ארקטיות? איפה?
אה כן, שיבינו על מה אני מדבר:
http://www.fisheye.co.il/author?id=94
ביקורות צוננות עד ארקטיות? איפה?
זה היה סוג של מכה שהוקדמה לתרופה. את ה-ID כתבתי עוד לפני שהביקורת פורסמה…
מספר הערות קלות
1. ובסולם מאחת עד עשר?
2. ובסולם מאחת עד חמש? (שעד היום נראה לי פשוט wrong)
3. האם מוגזם מצידה של בחורה פשוטה לרצות הערכה נומרלית?
4.ואם אני כבר חייבת לראות את שון פן, אי אפשר לקבל איזה טים רובינס כדי לרכך את המכה? יו נו, משהו איכותי הוא לאו דווקא משהו טוב (ראה ערך הקולנוע היגוסלבי).
5. זה נכון, ג'ארביס אינו מהשעירים שבחבורה.
6. הלינק בסוף הביקורת ל"האם אתה בחורה" מריח יותר מדי כמו "פ-פיצה" במסחור של ריאליטי בייטס (האמריקאי!). וכידוע, אם זה מריח כמו מסחור… טסק, טסק… עריכה… סורי, ג'ארביס… מנסה להגן עליך מהקלות הבלתי נסבלת של הקיום.
לגבי הערות 1-3
http://www.fisheye.co.il/static/faq-general.htm#grading
לגבי הערות 1-3
מקבלת את הנקודה, אבל עדיין מאמינה שזה עניין של העדפה. כמובן שדירוג מספרי מאבד את המשמעות שלו כשלא מכירים את המבקר. במקרים שאתה כבר מכיר את טעמיו וטיעוניו של הלז, יש הנאה בתכלסיות.
ברור שזה לא מבטל את הפרשנות ונקודות האור הקטנות שפיזר ג'ארביסנו בצורה כל כך מוצלחת.
הבחירה בין הסולמות היא long-standing debate עם כותב הביקורת.
אהבתי מאוד!
אומנם בהתחלה הפרטנות האוטוביוגרפית נראתה לי מוזרה (האם היא מפוברקת או אמת לאמיתה? ) אבל אני חושב שהביקורת מצוינת, ומכוונת באופן שנון אל נקודת המבט האישית של המחבר, מר ג'ארביס (PULP?).
ביקורת מצויינת. אני הולכת לראות ביום שני.
עכשיו גם אני מקבלת פרחים?
מזל טוב וניטפוק
למיטב זכרוני היה זה רד בכבודו ובעצמו שטרח לתקן את כל אלו ששבחו את העריכה המתוחכמת של "ממנטו", וגם כאן צריך להעיר את אותה הערה – הקפיצות בזמןובמרחב לא שייכות לעריכה, אלא לתסריט.
אז רגע
מישהו יכול להסביר לי פעם אחת ולתמיד מה בדיוק עושה העורך בסרט? זאת עבודה טכנית בעיקר, או גם אמנותית?
עריכה
התנהל על זה פתיל, כמה יאה, בביקורת על "ממנטו":
כתבה מספר 506
(קצת לפני וקצת אחרי).
בקצרה – כמו לא מעט תפקידים אחרים בקולנוע, גם תחום העריכה מערב בתוכו הרבה יצירתיות לצד הרבה כישורים טכניים.
עריכה היא חיבור של רצפי צילום שונים זה לזה. הדרך הכי טובה לעורר את המודעות לעריכה בקולנוע היא לצפות בסרטים שיצרו מהפיכה בתחום.
(חשוב לציין שיש עריכה במיקרו – עריכת הסיפור והמבנה – ויש עריכה במאקרו – עריכת מקטעים ספציפיים בתוך הסרט. יותר קשה לשים לב לאחרון, ואליו אני אתייחס)
כמובן שאפשר לעשות שיעור היסטוריה ולחזור לסרטים מתחילת המאה הקודמת של סרגיי אייזנשטיין, שנחשב יחד עם אחרים לאבי העריכה. אלא שהסרטים שלו מאוד משעממים כיום, גאוניים ככל שיהיו. ועל כן, נקודות טובות להתחלה:
• התפוז המכאני, סטנלי קובריק.
• קברט, בוב פוסי.
• כל סרט קצר של יאן שוואנקמאייר (אוכל, פיקניק, משחק עם אבנים – כולם שודרו ב-yes השבוע).
• רקוויאם לחלום, דארן ארונופסקי.
תודה רבה על הלינק לג'נדר טסט!
חח זה מדהים!
כולכם מדברים שטויות!! אתם לא מבינים כלום!
הודעה זו, בעיקרון, נטולת ספויילרים, אך למי שכבר החליט לצפות בו ואוהב את הסרטים שלו tabula rasa מומלץ כמובן לדלג.
21 גרם, סרט של שעתיים וקצת, הוא ברובו לא יותר מהקדמה. לא אתפלא אם יתגלה שהתסריטאי[1] ניסח את הפסקה שמוקראת בסוף הסרט, ראה כי טוב, וכתב את כל שאר התסריט כדי לשכנע בה את הצופים. וזה אפקטיבי למדי, למען האמת.
לכל אורך הצפייה בסרט, לא יכולתי שלא לחשוב כל הזמן בעצם על סרט אחר: מגנוליה. החוויה הריגשית ששני הסרטים מעוררים דומה במהותה, אך לפי כל מדד שהעליתי על דעתי, 21 גרם יוצא מופסד. כאן, כמו שם, מדובר במקבץ סיפורים אנושיים שאיכשהו קשורים זה לזה, וגם כאן, כמו שם, לא האירועים עצמם הם המשמעותיים, אלא התמודדות הדמויות איתם. שני הסרטים מדכאים במיוחד בעיקר בשל הצגת הדמויות כחסרות אונים ופאסיביות. מגנוליה עושה זאת טוב בהרבה. אחת הסיבות בגללה אולי 21 גרם פחות מוצלח היא שבו האסונות שהיקום מעולל לדמויות מלודרמתיים יותר, ויותר משזה מקשה על הזדהות עם הדמויות (זה דווקא לא כל כך), זה קצת מקהה מעוקצו של המסר[2], שמתייחס, להבנתי, לפתטיות והבנאליות של הקיום במובן הרבה יותר יומיומי (21 גרם, כמובן, משקל מגוחך, הם סך כל הזכרונות והחוויות שנצברו עד למוות. כל כובד משקלם של החיים).
אמרתי קודם חוסר אונים, ונדמה לי שיש מקום להרחיב בעניין. תחושת חוסר אונים – ואולי זו בעיה אישית שלי – היא התחושה החזקה מכולן. כאשר כרוך בה סבל היא מייאשת, מעיקה ומטרידה יותר מכל דבר אחר. אבל בניגוד חריף לכך, כאשר כרוך בה אושר (אולי המילה "חסד" תעזור להבהיר את כוונתי?) היא הכי מרגשת ומעודדת. 21 גרם מתעלם מספקטרום הרגשות שהיא מסוגלת לפרוש, ונמצא כולו על החלק השלילי של הציר הדמיוני שתיארתי קודם. זאת לעומת מגנוליה, שכולו השרה עלי בעת הצפיה תחושה של חוסר אונים, אך בכל זאת הצליח להעביר אותי טלטלה ריגשית, מייאוש לנחמה, וזה – אולי באופן לא צפוי – הופך אותו לסרט קשה הרבה יותר.
אי אפשר לכתוב על הסרט בלי להתייחס להצגת האירועים הקופצנית. לא חשבתי עליהם כגימיק עד שקראתי את הביקורת והתגובות, ואלה לא שכנעו אותי. נכון שהתפקיד שלהם בסרט שונה מאד במספרות זולה או ממנטו, אבל השוני הזה עקבי עם השוני העקרוני בין הסרטים. התפקיד של חוסר-הלינאריות מסתדר לי מצויין עם כל אחד מהסרטים האלה, כאשר ניגשים אליהם בצורה המתאימה. רק על עצמי לספר ידעתי: ב-"ספרות זולה" נהניתי בעיקר מהסיפור שהיה לסרט לספר, בממנטו נהניתי בעיקר מהפאזל שהוא הציב לפני וב-21 גרם החוויה (המילה "הנאה" לא מתאימה כאן) הייתה ריגשית בעיקרה. בהתחלה קשה לעקוב אחרי הדמויות, בעיקר בגלל חוסר הקשר הסיבתי בין האירועים בהם הן מוצגות, אבל הרושם שמתקבל הוא של אירועים מאושרים ואירועים אומללים שזורים יחדיו (רק בהמשך מתגלה המקבילה של הסרט לחוק השני, עליה הלנתי קודם: האומללות עולה מונוטונית ביחס לזמן). לאחר מכאן, כאשר מוצאים את הידיים-והרגליים, עצם הידיעה על העתיד המר שממתין לכל אחת מהדמויות נוסך נופך אירוני (וכמובן, תחושת חוסר אונים חזקה) לכל מהלך האירועים. זה כמובן הולם מאד את הסרט בכלליות.
ונדמה לי שזהו. אהבתי את הסרט, ולמרות מה שאולי משתמע מהכתוב לעיל, יש לו זכות קיום עצמאי, אבל כן – מגנוליה דומה לו וטוב בהרבה.
[1] או הבמאי, או העורך, או הצלם, או איש הקייטרינג או מי-שזה-לא-יהיה שאחראי לדברים האלה.
[2] זה בפירוש "סרט עם מסר", ועד כמה שאני נוטה לסלוד מכאלה, זה לא נורא כאן – כי הוא נטול מוסר השכל, ולא מנסה לחנך אף אחד.
כולכם מדברים שטויות!! אתם לא מבינים כלום!
אני רואה שבפילטר על הכותרת הנ"ל עדיין יש באגים…
עצה לעתיד
אל תתני להודעות שלך כותרות בנוסח "אתם לא מבינים כלום", גם לא בתור בדיחה, אלא אם כן את לא מעוניינת שאנשים יקראו את ההודעות שלך.
תסריט ולא עריכה
דוקא כן בעריכה
כי תסריט מבולבל כמו בסרט הזה, היה יכול לצאת נוראי בידיים של מישהו פחות שולת!!1 (במשמעות המקורית של המילה) מאינאריטו. hence עריכה.
האם באמת סרט שסופו אינו אופטימי בעליל חייב להיות טוב פחות?
וואלה – מגנוליה היה סרט קסום ונפלא, וסצינת הסיום המרהיבה שלו משאירה אותך עם חיוך מריר על בדל שפתייך.
21 גרם לא עשה לי את זה – ואני באמת חושב שהוא היה מופלא לפחות ברמות של מגנוליה, רק פחות SPECTACLE ויותר תכל'ס.
סרט מדכא: התחלה מדכאת, אמצע מדכא, סוף מדכא. לא צריך להמציא לו כל מיני אינטרפרטציות שיגרמו לו להיראות מחוייך.
באסה של סרט.
ובכל זאת – מ-ע-ו-ל-ה!
אני לא כל כך בטוח מה אני חושב
גם אני ראיתי את הסרט בסינמה קפה מוריה, וגם אצלי הייתה את בעיית הפילם ההפוך…
אבל, לא יודע, יש לי חולשה מסוימת לקולנוע הזה, כל הפאשלות המביכות גורמות לי לחבב אותו ולהעריך את הביתיות והחמימות של הקולנוע. אגב, מישהו שם לב למחסור בפוסטרים שם לאחרונה?
בקשר לסרט, לא הייתי מרחיק לכת ואומר שהסרט אופטימי. זאת לא בדיוק ההגדרה המתאימה.
אבל הסרט כן עשה לי את זה. כמובן שאם משווים למגנוליה כל דבר יראה חיוור ומקרטע, אבל זו השוואה לא הוגנת. המשחק מצוין, אבל בעיקר העריכה הלא רציפה, וסגנון הצילום הטריירי עשו לי את זה.
שלום לכולם
קודם כל, ברצוני לשאול, מכיוון שאיני שותה קולה, אם המערכת כן אחראית אל תה או מים שנשפכים על המקלדת?
שנית כל, גם אני שמתי לב לניצוץ אופטימי לקראת סיום הסרט.
ווטס ופן היו כמעט flawless,
(איך אומרים את זה בעברית?) לדעתי.
עם השחקנים הראשיים האחרים היה לי איזה בעיה קטנה פה ושם…
סה"כ האתר נחמד, ואני שמח לדעת שיש אתר כזה. אספר לכמה חברים שיותר מתעניינים בתחום… ואולי יתווספו עוד כמה כותבים קבועים.
באהבה,
שץ.
נ.ב. כבר כחצי שנה אני רואה סרטים רק במקום אחד – לב אבן יהודה
ונהנה מכל ביקור!
ה מ ל צ ה
ביקורת ארוכה מדי
ומאוהבת בעצמה הרבה הרבה יותר מדי!
תצניע קצת, מה יש?
ומה איתך?
תגובה קצרה מדי
בטוחה בעצמה הרבה מעבר לרצוי
תרחיב קצת, מה יש?
הביקורת מצוינת, ואפילו מיטיבה עם הסרט לדעתי.
נכון שיש לסרט נקודות אור (בניסיו כן, שון פן לאאא, הוא פשוט נתקע עם הפרצוף המסכן מהתחלת ועד סוף הסרט, אפילו כשהוא מחייך)
אבל כמו שאמרו הנסיון הזה של הסרט לגרום לך להרגיש צער ולרחם אולי על הדמויות, פשוט לא עובד כאן.
קחו את "רוקדת בחשיכה" לדוגמא. גם שם יש טרגדיה, אבל העצב והצער עוברים הרבה יותר טוב, גם בלי הפרצופים הסובלים של שון פן.
אני לא אומר שהסרט רע, אבל בהחלט "הסתכלתי על השעון" מספר פעמים, ואני בהחלט אחשוב פעמיים לפני שאלך לסרט הבא של רוזריגז או איך שלא יקראו לו.
הביקורת כל כך ארוכה… נראה לי שכבר אלך לסרט וגמרנו.
רגיל למדי
הסרט סטנדרטי לגמרי, ועקב המחק בזמנים שמתבצע בו אזי הסוף כבר ידוע מיד לאחר ההפסקה.
שני דברים
לאחר שראיתי את הסרט בדויד ביום שבת:
1. במה תרמו כל סגנונות הצילום לסרט, מעבר ל"אווירה מיוחדת" כמו שהגדרת את זה? בהתחלה חשבתי שכשהתמונה גרעינית או צהובה [כמה השתמשו בפילטר הצהוב…] אלה מאורעות שהתרחשו בעבר, וכשהתמונה "נורמלית" מדובר בהווה. אבל אז הבנתי שיש הרבה יותר זמנים מעבר והווה, מה שעשה את הצילום הזה חסר פואנטה מבחינתי.
2. למה אשתו של דל טורו בסרט נשארת איתו? כפי שאני ראיתי את זה, היא לא הרבה יותר טובה ממנו. הרי היא ממהרת לבדוק אם יש דם על האוטו ולנקות אותו, והיא זו שמנסה לשכנע אותו שוב ושוב להסתיר את מה שקרה ולא לפנות למשטרה, כמו שהוא תכנן. או זה, או שהיא פשוט חושבת על טובת הילדים שלה (שיגדלו עם אבא בבית, לא אבא בכלא).
אבל להגיד ש"מדובר בבניסיו אחרי הכל"? בחיאת, הוא והשערות האפורות שלו ממש לא עושים לי את זה. שון פן, לעומת זאת, זה כבר סיפור אחר…
תיקון קטן
לחתולים יש תשע נשמות, לא שבע (אלא אם כן אלה חתולים שמתו פעמיים).
21 גרם סרט מעולה.
אין הרבה מה לומר על המשחק בסרט כי הוא ללא ספק מהטובים ביותר(במיוחד של נעמי וואטס ובניסיו דל טורו) הצילום נהדר, והעלילה ממש טובה בגלל העריכה, סיפור מנסה להעביר את הרעיון שבכול שנייה בכול רגע נתון, אתה יכול לאבד את החיים שלך, ובגלל הקפיצות בזמן הקטעיים הרגשיים שמתייחסים לנקודות שאנשים מרגישים את החיים שלהם נגמרים מאד תורמות לעלילת הסרט, הסרט מנסה להעביר את הכאב, את הרגע הזה, הוא לא מנסה להעביר עלילה הוא מנסה להעביר רגש, וללא ספק הוא מצליח, ולכן הוא אחד מהסרטים הטובים ביותר שהגיעו למסכי הקולנוע בתקופה האחרונה.
ניטפוק
חצי מהסרט רואים את שון פן ללא חולצה, שרירי חדר-הכושר שלו ברורים מודגשים.
לא הגיוני. הבחור חולה, בקושי נושם, בקושי יכול להזיז את עצמו. לא יכולים להיות לו שרירים כאלה.
לי זה הפריע.
שרירנים לא יכולים לקום בוקר אחד ולגלות שהם נורא חולים?
הרי השרירים לא יעלמו בגלל מחלה כאילו שהם לא היו מעולם.
הברקה...
למרות הציפיות הנמוכות (ואולי בגללן) הסרט הזה הצליח להדהים אותי. קודם כל, עניין העלילה המבולגנת דווקא לא נראה בעיניי כטריק זול, הוא נתן לסרט את האווירה המיוחדת שלו ובנוסף גם שירת בניסיון הבנת מניעיהן והתפתחותן של הדמויות בצורה מעניינת יותר, ה"טריק" הזה גם סיפק כמה טוויסטים מעולים והרבה חומר למחשבה במהלך ואחרי הסרט.
הבימוי נהדר, השחקנים, כנאמר, מעולים, סגנון הצילום של הסרט הוא מהאהובים עליי (מצלמה רועדת, אבל ממש ממש בקטנה), והעלילה אומנם נראית קצת טלנובלית, אך ככה גם עלילתם של סרטים אחרים וטובים כמו "מגנוליה". בקשר להיות הסרט אופטימי, אני חושב שהוא כן אופטימי, למה? אין לי מושג. אבל לא יכולתי למצוא לעצמי בידור מעודד ואיכותי יותר מזה. ואני לא מאמין שהוא התעלה על "בבל"…